Готови ли са агенциите за недвижими имоти у нас да преминат към виртуален режим?

19.3.2020 г.
Виртуалните огледи все още са новост за българския пазар, но пандемията от коронавирус може да ускори проникването им

Пандемията от коронавирус, която достигна преди повече от седмица и до нашата страна и принуди правителството да вземе извънредни мерки за овладяването на разпространението на заразата, е изпитание и за пазара на недвижими имоти. В момент, когато хората все повече ограничават контактите си в очакване на отминаването на пандемията, огледите на място са почти невъзможни. Национално сдружение Недвижими имоти (НСНИ) препоръча в понеделник на членовете си да използват по-засилено VR и AR технологии при организирането на огледи. Готови ли са обаче родните агенции за недвижими имоти да пренесат дейността си във виртуалната реалност?

„Виртуалните огледи са нова технология за българския пазар, която е много добре позната в западните страни и дори вече се е превърнала в стандарт за индустрията. В България обаче тази технология тепърва навлиза и може би настоящата ситуация ще ускори проникването й. Сега е моментът потребителят да каже дали виртуалните огледи са от полза за него или не“, казва пред Investor.bg Полина Стойкова, изпълнителен директор на Bulgarian Properties. Според нея виртуалната реалност е добър подход, с който клиентите могат да сведат броя на посещаваните имоти само до тези, които наистина харесват. „В бъдеще това ще е полезно за всички, тъй като ще пести време и усилия и ще увеличи ефективността на работата“, смята тя. Нейната компания разполага с над 50 заснети имота с 360-градусови турове, като някои от тях вече са били продадени.

„Виртуалните огледи са допълнителен разход, който сме направили, за да продължим да се развиваме, без да подозираме, че в един момент проектът ще се превърне в ключов за нас. Ранните ни наблюдения показват, че клиентите харесват този подход“, споделя Стойкова. Тя обаче признава, че засега на виртуалните огледи на имоти се гледа по-скоро като на атракция, а до този момент продавачите са били по-впечатлени от услугата от купувачите. „Сега те са още по-доволни, защото не се налага купувачите да идват физически в дома им, а опитваме да ги поканим виртуално“, казва тя.

Освен виртуалните турове редица други способи могат да помогнат на агенциите за недвижими имоти да обслужват клиентите си от дистанция във време на пандемия - огледи чрез видео връзка от разстояние, заснемане на видео клипове на имотите, подробен снимков и видео материал, детайлно описание на имота и неговите параметри и ценови листи, които са налични онлайн и могат да бъдат обсъждани от дистанция по телефон или имейл, отбелязва Стойкова. „Отделно от това наличието на лаптопи, мобилни телефони и друга техническа обезпеченост ще ни помогне в целия процес“, допълва тя.

20% ръст на запитванията

Според Георги Палпурин, създател на платформата Брокер 360, сега е удобен момент за по-сериозното навлизане на виртуалната реалност на пазара у нас, тъй като в света имотните компании започват все по-масово да прибягват до нея. В САЩ, например, големи платформи като Zillow предлагат възможности за виртуални огледи на имотите, казва той.

В световен мащаб технологията за 3D огледи е трайно наложена още преди две години, основно в САЩ, отбелязва и Александър Василев, главен изпълнителен директор на компанията за 3D виртуални огледи на имоти Insidemaps.bg. "У нас виртуалните огледи се популяризираха през последните месеци, най-вече защото самите купувачи на имоти откриха възможност да търсят жилище по-лесно и ценят времето и парите си. Факт е обаче, че покрай коронавируса и невъзможността да се правят физически огледи имаме с 20% по-голямо търсене и запитвания от агенции за недвижими имоти", допълва той.

Преди ситуацията с коронавируса виртуалните огледи бяха известни на брокерите на недвижими имоти, но малко от тях оценяваха плюсовете, които те носят, отбелязва Симона Мирчева, създател на платформата за виртуални 360-градусови огледи на недвижими имоти Ogledi.bg. "По-скоро ги намираха за минуси, тъй като всички брокери търсят личните контакти с потенциалните клиенти с цел да успяват на място да ги убеждават в предимството на даден имот. Когато един клиент гледа имота през VR очила или на компютъра си, няма директна връзка с брокера и гради мнението си само въз основа на това, което вижда, без да бъде облъчван от думите на посредник", казва Мирчева. 

"Поради това повечето компании за недвижими имоти се въздържаха да се възползват от услугите ни за заснемане на 360 градуса. В момента обаче виждат, че те са необходимост. Има засилен интерес, включително от Национално сдружение недвижими имоти ни помолиха за оферта към фирмите, които членуват в него. Но ние сме взели решение, че до края на месеца няма да извършваме заснемане на обекти", допълва тя. 

Източник: investor.bg